Pakkaustuntija Packdesign ID
pakkaussuunnittelu Packdesign ID 2022
PAKKAUSSUUNNITTELU, AJANKOHTAISTA | 31.1.2023

Kiihtyvää kehitystä ja kasvavia trendejä – pakkaussuunnitteluvuosi 2022

Alkuvuodesta on sopiva aika kääntää katse hetkeksi menneeseen ja tarkastella kuluneen vuoden tapahtumia: millaisia suunnittelutöitä matkan varrella saatiin päätökseen ja missä kaikessa oltiin vuoden aikana mukana. Halusimmekin poimia kiinnostavien brändi- ja pakkaussuunnitteluprojektiemme sekä asiantuntija-artikkeliemme joukosta esille muutaman erityisen helmen, joissa tämän ajan trendit näyttäytyvät kirkkaina  ja jotka viitoittavat myös tulevaa kehitystä. 

Uusi toimisto Helsingissä

Tuttuja brändejä – uusia tuulia

Vuosi 2022 alkoi vauhdikkaasti ja yhteistyö monen jo vuosia kestäneen asiakkuuden parissa jatkui yhä uusin kiinnostavin projektein.

Saimme olla mukana brändäämässä tuoteuutuuksia ja uusia tuotesarjoja, konseptoimassa ja kehittämässä uudenlaisia pakkausratkaisuja, auttamassa USA:n valloituksessa jännittävissä vientipakkausprojekteissa sekä tarjoamassa apuamme erilaisissa pakkauskehitystarpeissa monelle tutulle bränditalolle. Oma yhteistyöverkostomme vahvistui kuluneen vuoden aikana entisestään mitä erilaisempien projektien puitteissa, ja vihdoin pääsimme kunnolla kiertämään myös maailman messuja: haistelemaan uusia tuulia ja noutamaan inspiraatiota livetapaamisista ja markkinakierroksilta!

Kulunut vuosi oli myös ensimmäinen vuotemme Helsingissä, jonne palasimme nyt yli kymmenen espoolaistoimistona vietetyn vuoden jälkeen. Uusi valoisa toimitilamme mahdollisti meille oman näyttelytilan rakentamisen ja tarjosi entistä parempien kulkuyhteyksien lisäksi myös runsaasti säilytystilaa kaikille pakkausnäytteillemme. Olemme viihtyneet Pitskussa erinomaisesti!

Rouskis! branding

Ruokatrendeissä helppous ja välipalat!

Kuluttajat etsivät entistä enemmän helppoutta ja ajansäästöä arkiruokailun suhteen. Valmisaterioiden lisäksi erilaiset välipalat ovat tervetulleita kiireiseen arkeen. Terveellisemmät, mutta herkulliset välipalatuotteet ovat tulleet osaksi koko perheen arkea ja evääksi harrastuksiin myös perheen pienimmille, vanhempien elämää helpottamaan!

Saimme jälleen ilon olla designkumppanina kun kotimainen, terveellisempien herkkujen taitaja Linkosuo lanseerasi markkinoille uuden ROUSKIS! välipalakorppu -tuotesarjan. Sarjan brändi-ilme rakennettiin iloiseksi ja lapsille mieluisaksi. Saimme myös ilon onnitella asiakastamme kun Rouskis! valittiin Iltalehden Kultainen Pippuri -kilpailussa välipalakategorian voittajaksi ja Vuoden Välipalaksi! Voitosta voit lukea lisää: Tässä on vuoden paras välipala – Hans Välimäki kertoo miksi

Linkosuo Rouskis! brandi-ilme

Viime aikojen pakkaussuunnittelutrendeissä yleisesti nähtävissä ollut pelkistys ja viestihierarkioiden selkiyttäminen on saanut rinnalleen uudenlaista kuvituksellisuutta, tarinallisuutta ja myös runsautta. Parhaimmillaan pakkaussuunnittelu toteutuu, kun tärkeimmät tuoteviestit nousevat pakkausfasadeista esille selkeästi, tehden tuotteen ymmärrettäväksi ja sen ostamisen vaivattomaksi – yhtä tärkeää on kuitenkin myös, että pakkauksen visuaalinen ilme houkuttaa ja herättää tunteita! Rouskiksen brändäyksessä on luovuttu turhasta kankeudesta: tuotelogo saa muuttaa iloista muotoaan pakkauksesta toiseen!

Oli pakkausdesign rakennettu mistä elementeistä tahansa, on aina kuitenkin tärkeää, että se erottuu myyntikanavassa ja resonoi kohderyhmässään: Rouskis! -tuotesarja ja sen maut kehitettiin lapsia kuunnellen, ja pussipakkauksen saa avausviillon ansiosta helposti ja siististi auki myös pienemmillä käsillä.

Vastuullisuuden uudet ulottuvuudet

Pakkauskehityksen keskiössä ovat viime vuosina olleet itsestään selvästi ja ymmärrettävästi ekologinen kestävyys sekä ympäristövastuu. Vastuullisuus on kuitenkin myös paljon muuta, ja yhä useampi edelläkävijäbrändi kysyykin, voiko pakkauksella edistää myös sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Millainen on esteetön pakkaus – voiko pakkaus tuoda osallisuutta?

Siinä, missä vaikkapa hankalasti avattava pakkaus on kenties valtaväestölle vain ohimenevä harmi ja satunnaisen pakkausraivon aiheuttaja, voi se toisille olla este tuotteen käytölle. Tulevaisuuden pakkaussuunnittelu huomioi entistä useammin ihan kaikki ihmiset.

Kirjoitimme artikkelin tästä tärkeästä aiheesta Pakkaus-lehteen ja nostimme esille viimeisimmät esimerkit markkinoilta.

Lue artikkeli tästä: Tulevaisuuden pakkaus on esteetön ja inklusiivinen.

Pakkaus brändin sanansaattajana – myös take awayssa

Yhä useampi kuluttaja etsii erilaisia tapoja säästää aikaa ja energiaa, mutta syödä silti hyvin. Valmisateriat vastaavat kiireisen elämäntyylin vaatimuksiin, kun ajan käyttöä halutaan priorisoida ja käyttää kallisarvoiset hetket mieluummin vaikka liikuntaharrastuksen (tai rentoutumisen) parissa. Myös ravintoloiden take away -annokset tarjoavat mahdollisuuden tuoda arkeen helposti herkullista ruokaa eri hintaluokissa ja entistä paremmissa pakkauksissa.

Tutkimusten mukaan EU-alueella take away -ruuan kasvu on noin 20 % vuodessa, mitä vauhditti osaltaan erityisesti covid-pandemia. Totutuista mukavuuksista ei kuitenkaan välttämättä enää haluta tinkiä, vaan ruokaa valmiina annoksina ravintoloista ja elintarvikkeita kauppojen toimituksina tilataan myös jatkossa entistä enemmän.

Keväällä järjestettiin ensimmäinen pandemian jälkeinen PacTec -messu, mutta tällä kertaa saimmekin ilon olla samaan aikaan järjestettävän Gastro-messun päälavalla kertomassa brändin rakentamisesta ravintolatoimijoille ja muille elintarvikealan toimijoille.

Puheenvuoron sisällöstä ja teemoista voit lukea lisää täältä: Take away -pakkaus myynnin edistäjänä.

Messuvierailuja ja uusia tuulia

Kaiken muun vauhdin lisäksi 2022 oli myös kiireinen messuvuosi. Moni messu oli siirtynyt pandemian tieltä, ja viime vuonna pääsimme vihdoinkin taas tutkailemaan maailman messuja ja markkinoita sekä tapaamaan yhteistyökumppaneita ihan livenä! Loppuvuodesta kirjoitimme messuraporttimme ensimmäistä kertaa myös Pakkaus-lehdessä julkaistavaksi, ja raporttimme Pohjoismaiden suurimmilta pakkausalan messuilta, Scanpackista, julkaistiinkin vuoden viimeisessä Pakkaus-lehden numerossa 8/22.

Messuraportin voit lukea täältä: Pakkaussuunnittelijan silmin – SCANPACK messuraportti.

Kultamitalistille juhla-asu

Vuoden varrella saimme iloita asiakkaamme puolesta myös, kun herkullinen Jacob’s Creek Double Barrel Shiraz -punaviini voitti kultaa Vuoden Viinit 2022 -kilpailussa! Vuoden kääntyessä kohti loppuaan ja juhlakautta, puettiin tämä kultamitaliviini nyt jo toista kertaa suunnittelemaamme, vastuullisesta Paptic®-materiaalista valmistettuun, kestävään ja kierrätettävään lahjakassiin. Juhlava, hyllyvalmis lahjakassi on ollut menestys – tarjoaahan se laadukkaan tuotteen ja toteutuksen lisäksi myös uudenlaista brändinäkyvyyttä ja hyllyerottuvuutta sekä lahjan oston helppoutta!

Lue lisää tuotteesta ja palkinnosta:

Jacob´s Creek Double Barrel Shiraz myös tänä jouluna ympäristöystävällisessä lahjakassissa.

Lue lisää projektista:

Lahjakassi vastuullisesta Paptic® materiaalista vahvistaa hyllynäkyvyyttä

Vuosi oli meille kokonaisuudessaan vauhdikas: saimme jälleen työskennellä monen mahtavan brändin parissa ja ehdimme olla monessa mukana. Vihdoinkin myös perinteisesti hitaanpuoleisesti kehittyvällä pakkausalalla tapahtuu, ja paljon uutta on meneillään joka puolella. Juuri nyt pakkausala on kiinnostavampi kuin koskaan, ja visuaalisten konseptien lisäksi saamme entistä useammin olla auttamassa asiakkaitamme myös uusissa pakkauskehityshankkeissa ja uusien, innovatiivisten materiaaliratkaisujen löytämisessä!

Kiitos menneestä vuodesta kuuluu asiakkaillemme, ystävillemme ja tietysti koko meidän pakkauksiin hurahtaneelle tiimille! Nyt kohti uutta vuotta ja uusia projekteja!