Pakkaustuntija Packdesign ID
Packdesign ID pakkaussuunnittelun vuosikatsaus: Apetit, Oksasen Puutarha, Yliopiston Apteekki, Nordkalk, LV
PAKKAUSSUUNNITTELU JA BRÄNDI, AJANKOHTAISTA | 

Vahvistuvia trendejä ja kierrätettäviä pakkauksia – vauhdikas vuosi 2024 paketissa!

Vuosi 2024 oli meille vauhdikas vuosi, jolloin jatkoimme yhteistyötä monen huikean bränditalon kanssa, mutta saimme olla pyöräyttämässä käyntiin myös ihan uusia menestystarinoita ja uusia jännittäviä asiakkuuksia. Poimimme vuodelta muutamia kohokohtia, jotka heijastelevat vahvasti tämän ajan trendejä brändi- ja pakkaussuunnittelussa, sekä viitoittavat jo myös tulevaa. Tervetuloa siis kurkistamaan kanssamme vuoden 2024 kohokohtiin!

Pakkaussuunnittelun trendeissä näkyy kriittinen rooli myynnissä ja erottuvuudessa

Pakkaus on noussut entistä keskeisemmäksi tuotteen myyjäksi ja brändin rakentajaksi, erityisesti myymäläympäristössä. Kiihtyvä kilpailu vaatii tarkoin hiottua pakkausviestintää ja selkeää kommunikaatiohierarkiaa, jotta tuotteet erottuvat ja houkuttelevat ostajia. Brändeille on tärkeämpää kuin koskaan erottua joukosta vahvoilla ja erilaistavilla visuaalisilla ratkaisuilla. Samalla uudistumispaineet ja kilpailutahti nopeutuvat tietyillä tuotealueilla, mikä korostaa strategisesti suunnitellun, kustannustehokkaan designin merkitystä. Kierrätettävyys ja vastuullisuus ovat myös keskeisessä asemassa: pakkauksen on paitsi houkuteltava kuluttajaa myös tuettava kierrätystä ja kestävää kehitystä.

Vuosi 2024 heijasteli näitä trendejä vahvasti, ja tässä tekstissä kerromme, miten ne näkyivät projekteissamme ja pakkausalan kehityksessä.

Oksasen Puutarhan salaattipusseja vaalean vihreällä pohjalla

Strateginen brändiuudistus ja viestien terävöittäminen:

Raikas brändi- ja pakkausuudistus Oksasen Puutarhalle

Menneen vuoden aikana meillä oli ilo tutustua perheyrityksenä tunnettuun, innovatiiviseen ja inspiroivaan Oksasen Puutarhaan, jonka intohimona on kehittää jatkuvasti uutta. Uuden kehittämisessä mekin saimme olla heitä auttamassa, kun suunnittelimme yrityksen kasvustrategiaa ja laajentuvaa liiketoimintaa tukevan brändi- ja pakkausuudistuksen ja autoimme myös sen toteuttamisessa. Työn edetessä saimme maistella huikean rapeita salaatteja ja tutustua mm. puutarhan extramehevään Juicy-salaattiin. Todella makoisat yrtit hurmasivat meidän aromeillaan ja lähes vuosi sitten saatu Oksasen Puutarhan rosmariini kasvaa vieläkin ikkunallamme. Kotimaisen kasvatuksen edelläkävijyys näkyykin puutarhan tuotteissa vahvasti laadukkaina ja aina kotimaisina salaatteina ja yrtteinä!

Osana markkinoilla erottuvan ja brändin ydinargumetteja heijastavan ilmeen suunnittelussa keskityimme erityisesti pakkausviestien rakentamiseen ja parhaan mahdollisen, valintoja ja ostamista tukevan, viestihierarkian muotoiluun.

Lue lisää ja katso raikkaat kuvat portfoliossamme!

Apetit Rypsi & Rapsi tunnus vasemmalla, alla rypsikukkia, oikealla uuden rypsiöljy pullon muotoilu

Kokonaisvaltaisuutta ja hyllyerottuvuutta pakkaussuunnittelussa:

Oman uniikin pullon muotoilu osana pakkausuudistusta, Apetit Rypsi&Rapsiöljyt

Pakkaussuunnitteluprojekti on meille aina aivan erityisen innostava kun pakkauksen muotoilu ja graafinen ilme – siis koko visuaalinen kokonaisuus käytettävyyden muotoilua unohtamatta – voidaan suunnitella yhdellä kertaa! Juuri näin oli tämän suunnittelutehtävän kohdalla, jossa saimme olla auttamassa yritystä tuomaan markkinoille täysin uudistuneen visuaalisen ilmeen, terävöitetyn pakkauskommunikaation ja ennen kaikkea ensimmäisen, omaa uniikkia muotoilua ja valmistusta edustavan pullomuotoilun. Tässä uudessa yhteistyössä opimme paljon kasviöljyistä myös itse sisältöjen suhteen ja vaikutuimme Apetit Rypsi&Rapsiöljyn korkeasta laadusta ja miedosta mausta.

Kokonaisuuden suunnittelussa tarkasteltiin erityisesti myös hyllyssä erottumisen ja markkinoilla erilaistumisen keinoja, sekä hyödynnettiin kehittämäämme Visuaalista Myymäläanalyysiä™, joka auttaa niin kilpailuympäristön tarkastelussa kuin eri vaiheen konseptien arvioinnissa ja kehittämisessä.

Lue lisää kokonaisvaltaisesta projektistamme ja katso kuvat portfoliossamme!

LV perusvoide extra, puhdistusvaahto, kasvovoide sekä kasvoseerumi turkoosilla taustalla

Pakkaus brändin rakentajana:

Kauneusalan vastuullisimman brändin pakkausuudistus, LV pakkausbrändin hienovarainen uudistaminen

Edelläkävijäbrändit tietävät, että pakkausbrändiä on tärkeää aika-ajoin uudistaa ja monissa tuoteryhmissä tarve uudistuksiin on entistä tiheämpi kun uusia, mielenkiintoisia toimijoita markkinoilla riittää. Uudistusten avulla asiakkaiden ja kuluttajien kiinnostus saadaan säilymään, uusia herätellään ja brändi pysyy relevanttina, ajanmukaisena ja houkuttelevana. Tarkoin suunnitellun uudistamisen avulla vahva ja kaikkien tuntema brändikin voi vahvistaa asemaansa entisestään, terävöittää ydinviestejä ja muokata brändikäsitystä täsmälleen haluttuun suuntaan hyvinkin nopeasti.

LV:n pitkäaikaisena, brändin ja tuotteet tuntevana designkumppanina saimme jälleen auttaa kehittämään brändiä eteenpäin tarkoin harkitulla, hienovaraisella pakkausilmeiden uudistuksella, joka tuo juuri sopivassa määrin kaivattua kosmeettisuutta ja pehmeyttä, sekä eteenpäin katsovaa moderniutta ja ajanmukaisuutta.

Vuonna 2024 saimme myös ilon onnitella asiakastamme ensimmäisestä sijasta Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2024 -tutkimuksessa! Tulos on vahva osoitus brändin tunnettuudesta ja kuluttajien arvostuksesta sekä siitä, että he näkevät LV:n aidosti luotettavana brändinä ja tuotteina, joihin on aina helppo palata!

Pakkausuudistusten merkityksestä ja tehtävistä kerromme pian lisää Pakkaustuntija-blogissamme kun syvennymme siihen milloin ja miten brändiä ja pakkauksia on tarpeen uudistaa.

Kehittyvä Elintarvike lehti jossa artikkeli Kierrätettävä pakkaus on osa vastuullista elintarviketuotantoa

Tehostuvaa kierrätystä:

Kiihtyvää kehitystä ja vastuullisempia pakkauksia

Vuosi 2024 oli vilkas vuosi pakkauskierrätyksen ympärillä. Koko alan jännityksellä seuraama EU:n uusi Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) saatiin runnottua parlamentin hyväksyttäväksi marraskuun lopulla ja pakkausten kierrätettävyyttä tarkasteltiin useissa seminaareissa, webinaareissa, summiteissa, tapahtumissa ja kehityshankkeissa. Uusien pakkausratkaisujen ja -materiaalien kehitys jatkui ja meilläkin tarkasteltiin pakkauksen kierrätystä ja kierrätettävyyttä monissa eri yhteyksissä. Uutiskynnyksen ylitti tieto, että kehno pakkausmuovien kierrätys maksaa Suomelle korkeampien jäsenmaksujen muodossa ja yhtenä pullonkaulana kierrätyksen onnistumisessa nähtiin kuluttajilla tapahtuva pakkausten lajittelu, sillä ilman keräystä ja onnistunutta lajittelua ei ole kierrätystä.

Meillä paneuduttiinkin tarkastelemaan mm. sitä, millä tavalla brändit ja pakkaavat yritykset voivat pakkaussuunnittelun avulla auttaa, tukea ja inspiroida kuluttajia onnistuneeseen lajitteluun. Tätä näkemystä ja asiantuntemusta pääsimme jakamaan niin seminaareissa kuin artikkeleiden muodossa. Maija Olkkonen-Sepon kirjoittaman, elintarviketeollisuudelle suunnatun asiantuntija-artikkelin pääset lukemaan Kehittyvä Elintarvike-lehdestä:  Kierrätettävä pakkaus on osa vastuullista elintarviketuotantoa

Nordkalk logo vihreällä pohjalla sekä lyijykynäpiirrosmainen lehmä laiduntamassa ruohoa

Myyvä ja erottuva pakkaus ei nelivärikuvia kaipaa:

Osaava ja asiantunteva suunnittelu huomioi myös toteutuksen, Nordkalk pakkausilmeet

Uusi, jännittävä yhteistyö Nordkalkin kanssa käynnistyi ja pääsimme jälleen hyödyntämään omaa kokonaisvaltaista ammattitaitoamme ja erityisosaamistamme parhaimmillaan. Yhtenä pakkausuudistusten hidastajana saattaa toisinaan olla hintalappu, joka painotyökalujen ja laattojen kokonaisuudesta muodostuu, varsinkin silloin kun kookkaita pakkauksia on paljon.

Tässä projektissa pääsimme luomaan modernia, erottuvaa ja brändin mukaista visuaalista ilmettä, jonka suunnittelussa ratkoimme myös sitä, millä tavalla luodaan myyvä ja laadukas design järkevää toteutusta silmälläpitäen.

Tästä kerromme lisää vähän myöhemmin!

Yliopiston apteekki kosmetiikkapakkauksia

Pakkauskommunikaatio ja brändiviesti kirkkaaksi:

Apteekkisarjan pakkausviestien selkiyttäminen, face lift YA-kosmetiikkatuotteille

Pakkauskommunikaation osaajana ja apteekkimaailman tuntijana saimme käynnistää uuden hedelmällisen yhteistyön Yliopiston Apteekin kanssa ja kehittää eteenpäin laadukkaan, mutta helposti lähestyttävän YA-kosmetiikkasarjan pakkausilmettä. Ilmeuudistuksessa vahvistettiin YA-brändin näkyvyyttä ja kommunikaatiota, yhtenäistettiin tuotekokonaisuuden visuaalista linjausta, sekä selkeytettiin pakkausviestintää. Tärkeä ja merkityksellinen brändiviesti Yliopiston Apteekin tuoton yleishyödyllisestä käytöstä nostettiin selkeästi esille osaksi pakkauskommunikaatiota.

Myös apteekkimaailmassa tuotteita valitaan yhä useammin itse, hyllyn äärellä navigoiden ja tällöin se, että tuttu brändi ja omat tuotteet nousevat hyllystä selkeästi ja ne ymmärretään nopeasti on yhä tärkeämpää. Myös apteekeissa pakkaus on entistä tärkeämpi brändikommunikaation väline – tavoittavathan sen viestit kuluttajan takuuvarmasti!

Kiitos kaikille yhteistyökumppaneillemme ja erityisesti asiakkaillemme innostavista projekteista – myös vuosi 2025 on jo ehtinyt pyörähtää käyntiin vauhdikkaasti, ja tiedossa on paljon uutta ja jännittävää, josta kerromme eri kanavissamme!

Siis ota seurantaan tilimme Linkedinissä  ja Instagramissa