Pakkaustuntija Packdesign ID
PAKKAUSSUUNNITTELU, SAAVUTETTAVUUS, BRÄNDISTRATEGIA, ARTIKKELIT 

Tulevaisuuden pakkaus on esteetön ja inklusiivinen – artikkeli Pakkaus-lehdessä

Teksti: Maija Olkkonen-Seppo. Kuvat: Packdesign ID.

Pakkauskehityksen keskiössä ovat viime vuosina olleet itsestään selvästi ja ymmärrettävästi ekologinen kestävyys sekä ympäristövastuu. Vastuullisuus on kuitenkin myös paljon muuta, ja yhä useampi edelläkävijäbrändi kysyykin, voiko pakkauksella edistää myös sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja osallisuutta. Millainen on esteetön pakkaus – voiko pakkaus tuoda osallisuutta?

Pakkaus on usein erottamaton osa itse tuotetta niin kaupassa kuin käytössä kotona. Se voi parhaimmillaan – tai pahimmillaan – vaikuttaa radikaalisti mielikuvaan itse tuotteesta (ja brändistä!). Niille lukuisille käyttäjille, joiden toimintakyky on tavalla tai toisella alentunut – esimerkiksi näkökyvyn heikkenemisen, puristusvoiman puutteen, kivun tai koordinaatiovaikeuksien takia – pakkauksen toimivuus eri tilanteissa voi olla hyvinkin kriittinen kysymys ja vaikuttaa jopa siihen, onko tuotetta mahdollista käyttää tai ostaa ilman apua lainkaan. Esteetön pakkaus voi tarkoittaa myös mahdollisuutta itsenäiseen, toisista riippumattomaan elämään.

Artikkelissa pohdin esteettömyyden ja käytettävyyden vaikutusta brändikokemukseen ja nostan esiin pakkausratkaisuja eri toimialoilta. Esimerkit kertovat siitä, kuinka erityisryhmiä huomioimalla on usein kyetty rakentamaan entistä parempaa tuotekokemusta myös kaikille muille käyttäjille, sekä siitä, miten huomioivan pakkaussuunnittelun avulla voidaan tuoda täydellinen brändi- ja tuotekokemus ihan kaikkien ulottuville! -Lue koko artikkeli allaolevasta linkistä joko PDF:nä tai Pakkaus-lehden sivuilla!