Kasvava take away -pakkaukset ravintolan brändin rakentajina ja myynnin edistäjinä

Pakkaustuntija-blogi 

Voimakkaasti kasvava take away -myynti on luonut ravintolatoimintaan uusia mahdollisuuksia sekä täysin uudenlaisia haasteita. Merkittävä take away -ruoan asiakaskokemukseen vaikuttava menestystekijä on laadukas, toimiva ja vastuullinen pakkaus, jonka avulla ravintolan brändi kulkee jokaiseen pöytään.

Asiakaskokemuksen kehittämisellä voidaan luoda ravintolalle merkittävää kilpailuetua muuttuvassa ja vahvasti kilpaillussa markkinatilanteessa. Artikkelissa ravintolaliiketoiminnan ja pakkauslähtöisen brändisuunnittelun asiantuntijat avaavat ajankohtaista aihetta ja take away -megatrendiä. Aihetta käsiteltiin ensimmäisen kerran Gastro Helsinki -messuilla.

Pakkausdesign tuo erottuvuutta ja etumatkaa – entä myös uniikkia kilpailuetua?

Pakkaustuntija-blogi 

Brändi kohdataan pakkauksen kautta useammin kuin minkään muun yksittäisen median välityksellä erityisesti elintarvikkeissa ja FMCG-tuotteissa. Pakkaus on, ja puhuttelee juuri siellä, missä se halutaankin kohdata: myymälässä. Siinä missä muu mediakenttä on pirstaloitunut yhä pienemmiksi palasiksi, on pakkauksen rooli brändin ja kuluttajan kohtaamisessa merkittävä vuodesta toiseen. Sen välityksellä brändi kommunikoi niin kaupassa kuin kotonakin.

Pakkaus elää usein myös osana kuluttajan arkea ja tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia kilpailuedun rakentamiseen koko tuotteen käyttöiän ajan.

Linkosuon uutuuskorput helposti avattavassa pussissa

Packnews.fi 

Linkosuon uutuustuote Rouskis! -välipalakorput suunniteltiin lasten toiveita kuunnellen. Toivemaut Suklaahippu ja Kanelipulla saapuvat kauppojen korppuhyllyihin kevään kuluessa ja ne on pakattu helposti avattavaan pikku pussiin. Visuaalisen ilmeen ja nimen suunnittelusta vastasi Packdesign ID.

Tulevaisuuden pakkaus on esteetön ja inklusiivinen

Pakkaus

Pakkauskehityksen keskiössä ovat viime vuosina olleet itsestään selvästi ja ymmärrettävästi ekologinen kestävyys sekä ympäristövastuu. Vastuullisuus on kuitenkin myös paljon muuta, ja yhä useampi edelläkävijäbrändi kysyykin, voiko pakkauksella edistää myös sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja osallisuutta. Millainen on esteetön pakkaus – voiko pakkaus tuoda osallisuutta?

Vastuullisesta Paptic®-materiaalista valmistettu kassi vahvistaa Jackob’s Creek Double Barrel Shiraz -punaviinin erottuvuutta hyllyssä

Lehdistötiedote PDF)

Joulukauden uutuutena laadukas Jacob’s Creek Double Barrel Shiraz -punaviini pakataan tyylikkääseen vastuullisesta Paptic®-materiaalista valmistettuun lahjakassiin. Kestävä ja kierrätettävä kassi tarjoaa kuluttajalle ennen kaikkea oston helppoutta, kun viinipullon voi hankkia valmiina mukaan otettavassa lahjapakkauksessa. 

Packdesign ID tarjoaa laajaa pakkauskartoituspalvelua

Print&Media 

Designtoimisto Packdesign ID tarjoaa laajaa, riippumatonta pakkauskartoituspalvelua brändien käyttöön. Pakkauskartoitus auttaa yrityksen mukaan viestimään vastuullisuutta myös pakkauksissa.

Vähemmän on juuri sopivasti – myös pakkauksissa: LV Oat-tuotesarja edustaa uutta ajattelua

Pakkaustuntija-blogi 

Suomalainen perheyritys Berner Oy lanseeraa lokakuussa uuden innovatiivisen LV Oat -tuotesarjan, jonka vastuullisuudesta viestivät pakkaukset edustavat uutta ja rohkeaa ajattelua. Sarja toimii tiennäyttäjänä myös yrityksen tuleville tuotekehitysprojekteille, sillä kyseessä on vahvan vastuullisuusohjelman omaavalle talolle ensimmäinen tuotesarja, jonka pakkauksia lähdettiin aivan alusta saakka tarkastelemaan vastuullisuuskärjellä.

Packdesign ID:n pakkauskartoitus auttaa viestimään vastuullisuutta – vähemmän on juuri sopivasti, myös pakkauksissa

Lehdistötiedote (PDF)

Kun suomalainen perheyritys Berner Oy lähti kehittämään uutta LV Oat -tuotesarjaa, lähdettiin pakkauksia kartoittamaan alusta saakka vastuullisuusnäkökulma edellä.

– Packdesign ID:n pakkauskartoitus auttoi meitä tarkastelemaan ennakkoluulottomasti ja materiaaliriippumattomasti vaihtoehtoja, jotka ovat linjassa brändimme ydinargumenttien ja yrityksemme vastuullisuustavoitteiden kanssa, kertoo Brand Manager Sanni Väinölä Berneriltä. Uusi tuotesarja tulee apteekkeihin lokakuussa 2021.

Press release in English: Packdesign ID’s packaging mapping service helps to communicate environmental responsibility – less is just right, also in packaging

Tummelin uusi tuleminen

Pakkaus

Punainen, valkokantinen muovipurkki navetan ikkunalla mummolan maitotilalla. Tällaisena moni edelleen näkee Tummelin mielessään. Tänä vuonna klassikkovoide koki uudistuksen, jossa silti kunnioitettiin tuotteen perinteitä. – Kun ikonisia brändejä uudistetaan, juuret on hyvä muistaa, toteaa Bernerin Senior Brand Manager Elina Seppänen.

UPM Raflatac and Packdesign ID team up for smarter future in labeling

NS Packaging

Global brands need package designs that fit any niche and any customer use in any environment. In addition, there is an urgent need for sustainable packaging solutions. Packdesign ID specializes in holistic package design and development, creating unique brand packaging concepts for the future that are both appealing to the consumers and sustainable, and they need label materials to match.

Towards future packaging and beyond – kun perustarkoitus ei enää riitä

Messukeskus Blogi

Kokonaisvaltainen pakkaussuunnittelu on tärkeämpää kuin koskaan ennen. Huoli ympäristöstä on saanut kuluttajat kiinnostumaan pakkauksista enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja niihin kohdistuu enemmän odotuksia ja toiveita paitsi ekologisuuden ja vastuullisuuden, myös käytettävyyden, informatiivisuuden ja estetiikan näkökulmista. – Miltä näyttääkään pakkaussuunnittelun tulevaisuus?

Brändinäkyvyys + vastuullisuus = onnistunut uudistus

Pakkaus-lehti (PDF)

Pakkauksella brändi rakennetaan – Packdesign ID:llä oli ilo toimia Bernerin designkumppanina LV-designuudistuksessa. Uudistuksen taustalla oli brändityö, jonka yhteydessä brändin vahvuuksia ja kehitysmahdollisuuksia tutkittiin ja ydinviestejä terävöitettiin. Pakkaukset tarjosivat merkittävän kanavan, jonka kautta kertoa uudistuneesta, erottuvasta ja houkuttelevasta brändiviestistä entistä laajemmalle kohderyhmälle heitä puhuttelevalla tavalla pakkaussuunnittelun keinoin.

– Kun pakkauksen halutaan tukevan brändinrakennusta, on tärkeää, että koko pakkauskommunikaatio on ammattitaidolla ja asiantuntemuksella rakennettu. Siksi kumppaniksi brändi- ja pakkausuudistukseen valikoitui brändiä rakentavaan pakkaussuunnitteluun erikoistunut designtoimisto, painottaa Brand Manager Sanni Väinölä Berner Oy:stä.

Viikon case: LV uudisti pakkausbrändinsä

Packnews.fi

Berner uudisti LV-brändinsä pakkaukset minimalistiseen tyyliin. Packdesign ID oli designkumppanina laajassa brändiuudistuksessa.

Valkia-kuohuviinin ilme uudistuu ja tuoteperhe kasvaa

Lehdistötiedote (PDF)

Uusi designilme on satumaisen kaunis. Packdesign ID:n suunnittelijat onnistuivat jälleen ammattimaisella otteellaan korostamaan brändin tärkeitä ominaisuuksia ja viestimään pakkauksessa oikealla tavalla niitä piirteitä, jotka erottavat tuotteen muusta valikoimasta. Olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Salla Kasula-Sainio, Marketing Manager, Pernod Ricard Finland

Consumer-oriented, unique packaging stands out

Nordic Label, Blog 

Packdesign ID is a Finnish design agency that specialises in innovative brand packaging and developing packaging concepts of the future. Majority owner and part of the head designer tandem, Maija Olkkonen-Seppo foresees that the role of unique, functional packaging and labelling will become increasingly prominent in the future. 

Pakkaussuunnittelu murrosvaiheessa

Pakkaus-lehti (PDF)

Nyt tarvitaan vahvasti uutta suunnittelua, ajattelua ja innovaatioita. Vihdoinkin hitaasti kehittyvällä pakkausalalla tapahtuu! Kestävän kehityksen mukaisen pakkaussuunnittelun tärkeys on merkittävästi korostunut ja kehitystä on vauhdittamassa myös EU:n kiristymässä olevat pakkausten kierrätystavoitteet.

Pakkaussuunnittelijan silmin

Print&Media (PDF)

Pakkaussuunnittelulla on kriittinen rooli tuotteen selviämistaistelussa kaupan hyllyllä, sillä kuluttajan silmä ja käsi on armoton. Jos tuttua tuotetta ei löydy nopeasti, on aina tarjolla kilpailevia brändejä…

Atria Easy Open Vacuum Pack Receives Worldstar Award

Packaging Europe

”Atria Easy Open Vacuum Pack” designed by Packdesign ID was once again among the most successful packages in the world, as it received the WORLDSTAR 2018 award by the World Packaging Organisation (WPO).

Previously this year the package won the Scandinavian packaging competition Scanstar 2017 and convinced the international jury to issue the package also with a “First choice” honorary mention as the Best of the Best in the competition. The revolutionary vacuum pack was also chosen as the ”responsible packaging act of the year” by the K-Ruoka Awards in Finland.

Packdesign ID:n suunnittelema Atria pakkaus nappasi jälleen ”Pakkausalan Oscarin”

Lehdistötiedote

Pitkäjänteinen yhteistyömme Packdesign ID:n kanssa on tuottanut uniikkeja pakkausratkaisuja jotka tarjoavat tuotteillemme ja brändillemme aitoa kilpailuetua. Pakkauksia on myös palkittu maailman parhaina omissa tuoteryhmissään ja mikä tärkeintä, myös kuluttajat ovat huomanneet niiden hyvät, arkea helpottavat ominaisuudet, kommentoi tuoteryhmäpäällikkö Anna Kultalahti Atria Suomi Oy:stä, ja jatkaa – Worldstar-palkinto on hieno osoitus siitä, kuinka suomalainen pakkausosaaminen on maailman huippua, mutta erityisen iloisia olemme siitä kuinka kuluttajat ovat ottaneet uuden jauhelihapakkauksemme vastaan: milloinkaan emme ole saaneet pakkauksistamme näin paljon positiivista palautetta.

Pakkauksella vauhtia vientiin

PAKKAUS (PDF)

Uusi makeiskonsepti Monkey Tails vetoaa asiakkaisiin kaikilla markkina-alueilla ja uniikki pakkauskonsepti on siivittänyt myyntiä myös kotimaassa. ”Monkey Tailsissa kiteytyy se, kuinka pakkaus parhaimmillaan toimii brändinrakennuksen välineenä.”

Atria Easy Open Vacuum Pack – A Scanstar Winner Designed By Packdesign ID

Packaging Insights

Packdesign ID and Atria’s co-developed new “Atria Easy Open Vacuum Pack” entered the Finnish market in February 2017. The new vacuum pack is revolutionizing the ground beef market. “Easy to open” is seen in a completely new and unique way – no scissors needed, pull the tab to open the package.

Pakkausmuotoilijalle rajoitukset lisäävät luovuutta

Julkaisija (PDF)

Pakkaussuunnittelu ei ole vain graafista koristelua vaan kokonaisvaltaista osaamista, joka ottaa kantaa korkealaatuisen graafisen ilmeen suunnittelun ja muun visuaalisuuden lisäksi myös materiaaleihin, kestävään kehitykseen, kuluttajalähtöiseen käytettävyyteen sekä hyvään toimivuuteen ja tehokkuuteen koko pakkausketjussa.

Pian lihahyllyllä odottaa yllätys: Atria haastaa perinteiset jauhelihapaketit innovaatiollaan

M&M

Jauheliha on perinteisesti pakattu suojakaasuun ja muoviseen laatikkoon. Helmikuussa kauppojen hyllyille ilmestyy uudenlaiseen vakuumipakkaukseen pakatut jauhelihat, kun lihatalo Atria lanseeraa innovaationsa.

Kuluttajalähtöinen, uniikki pakkaus on keino erottua

Edustavat Etiketit (Tilgmann Group) (PDF)

Packdesign ID:n toimitusjohtaja Maija Olkkonen-Seppo puhuu haastattelussaan kuluttajalähtöisyyden ja käytettävyyden noususta pakkaussuunnittelua ohjaavana tekijänä puhtaan logistisen tehostamisen sijaan.

Suomi 100 -juhlat poksautetaan käyntiin kuplajuomalla

Kotiliesi

”Mikä olisikaan parempi juhlajuoma satavuotiaalle Suomelle kuin kotimainen kuohuviini? Valkia on puolikuiva ja hennon mustikkaisen. Valkiassa käytetään ainoastaan kotimaisia marjoja” , kertoo Pernod Ricardin Juuli Vekkilä.

Suomi 100

Suomen juhlavuosi sai maljajuomaksi kotimaisen marjakuohuviinin

M&M 

”Oli valtavan hienoa ja suuri kunnia suunnitella visuaalinen ilme satavuotiaan Suomen kotimaiselle maljajuomalle”, kertoo Packdesignin toimitusjohtaja ja pääsuunnittelija Maija Olkkonen-Seppo

Naisenergiaa ja luovaa intohimoa, henkilö

Print & Media

Suomen tunnetuimpiin pakkaussuunnittelijoihin kuuluva Maija Olkkonen-Seppo yhdistää työssään intohimojaan: värikästä visuaalisuutta, veistoksellisuutta ja graafista tuotantoa.

Pakkaus viimeistelee verkkokaupan ostokokemuksen

Pakkaus

Kauppakeskuksen tarjoama shoppailukokemus on kokonaisvaltainen, moniaistinen ja henkilökohtainen. Verkkokaupan ostokokemus on toisenlainen, puhtaasti virtuaalinen ja ilman fyysisen ympäristön tuomia elämyksiä. Siinä missä kauppakeskuksilla on monia mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaan kokemukseen eri aistien kautta, jäävät virtuaalisen maailman keinot vähäisemmiksi.

Tilasimme muutaman kuukauden aikana tuotteita eri nettikaupoista ja tutustuimme siihen millaista kokemuksellisuutta eri kauppojen pakkauksilla rakennetaan. – Lue millaisia havaintoja asiantuntijamme tekivät!

Olennainen pääosaan pakkausuudistuksella

Kehittyvä Elintarvike

Olennaistaminen on globaali trendi, joka saa jalansijaa myös pakkauksissa. Uudistuksen suunnittelussa hyödynnettiin Packdesign ID:n Visuaalista Myymäläanalyysiä™.

Tällä uudistuksella parannettiin pakkausten hyllytoimivuutta ja nuorennettiin brändi-ilmettä. Toive selkeyttämiseen tuli myös asiakkailtamme, kertoo Pouttu Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Pirkko Rahkonen.

Premium-pakkauksessa jokainen yksityiskohta on tärkeä

Pakkaus

Mitä laadukkaampi tuote, sen suurempi merkitys on pakkauksen jokaisella yksityiskohdalla. Selkeät tavoitteet, huolellinen suunnittelu ja tinkimätön toteutus takasivat ikonisen Lapponia-marjaliköörin ilmeuudistuksen onnistumisen.

Erityisesti kansainväliset asiakkaamme ovat olleet kiinnostuneita marjat erittäin hyvin esille tuovasta ilmeestä, kertoo Lapland Hotelsin Juha Yli-Rahnasto ja lisää uudistuksen helpottaneen myös baarimestarin työtä.

Myös Pernod Ricard Finlandin Brand Manager Heidi Murron mielestä niin ilmeen kuin logon hienovarainen uudistus onnistui jopa yli odotusten. Ilmeuudistus on ulottunut Alko- ja ravintolamyynnin lisäksi myös travel retailiin ja Suomen rajojen ulkopuolelle. Uudistuksen vaikutus näkyy positiivisena nosteena.

Atria Easy Open Pack nappasi ”Pakkausalan Oscarin”

Lehdistötiedote

Suomalainen suunnittelu ja muotoilu nostivat Atria Easy Open Packin maailman parhaiden pakkausten joukkoon, kun Packdesign ID:n ja Atrian yhteistyönä suunnittelema leikkelepakkaus palkittiin WORLDSTAR 2015 -kilpailussa.

Packdesign ID tackles ‘wrap rage’ with new cold cut package for Atria

Packaging News

Design agency Packdesign ID has created a new, easy-to-open, cold cut package for food company Atria.