Pakkaustuntija Packdesign ID
PackdesignID_tuotepakkauksen suunnittelu - havikkiviikko 2024
HÄVIKKIVIIKKO, AJANKOHTAISTA

Tuotepakkauksen suunnittelu – pakkauksella hävikkiä vastaan

Pakkaus joutuu helposti pahiksen rooliin, mutta erityisesti ruokahävikin välttämisessä sen rooli on keskeinen. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi kuinka monella eri tavalla huolella ja ammattitaidolla toteutettu tuotepakkauksen suunnittelu voi auttaa minimoimaan tuotehävikkiä ja mitä suunnittelussa kannattaa huomioida? 

Vanheniko tuote hyllyyn? – Huolehdi erottuvuudesta.

Hyvin suunniteltu pakkaus erottuu myyntiympäristössä eikä piiloudu ja vanhene hyllyyn! Sen tehtävänä on tuoda tuote näkyväksi ja nostaa se esille juuri kriittisellä valinnan hetkellä myyden näin tuotetta tehokkaasti. Erottuvuutta ei kuitenkaan tule rakentaa keinolla millä hyvänsä – vaan tärkeää on huolehtia myös siitä, että puhutellaan juuri haluttua kohderyhmää. Optimaalisen erottuvuuden analysoinnissa ja rakentamisessa auttaa oma työkalumme, Visuaalinen Myymäläanalyysi™, jolla tarkastellaan pakkausta myyntiympäristössä – sekä mahdollisesti tarvittava kuluttajatestaus, jolla voidaan lisäksi varmistaa, että tuotepakkauksen suunnittelu puhuttelee juuri oikeaa kohderyhmää.

Hitti vaiko sittenkin huti? – Kommunikaatio kuntoon.

tuotepakkauksen suunnittelu kommunikaatio kuntoon

Hyvin suunniteltu pakkaus on helppo ostaa. Se kiteyttää ja kirkastaa tuote- ja brändiviestit sekä tarjoaa tärkeää, tuotevalintaa ohjaavaa informaatiota (esim. allergeeneista) selkeästi ja vaivattomasti. Tuotepakkauksen suunnittelussa huolellisesti rakennettu viestihierarkia on ensisijaisen tärkeässä roolissa – se auttaa kuluttajaa löytämään juuri oikean tuotteen, minimoi virheostoja ja vähentää sitä kautta mahdollisesti syntyvää hävikkiä.  

(Pakkaustekstien selkeyteen vaikuttavat osaltaan myös valitut fontit, kirjasinkoot ja kontrastit. Pysähdy aina miettimään hetki ja toinenkin ennenkuin valitset kirkkaan keltaisen tekstivärin valkoiselle pohjalle tai päinvastoin! Se on harvoin toimiva ratkaisu, sillä heikon kontrastin takia teksti näkyy lähes aina huonosti valmiissa pakkauksessa ja kaupan valoissa.)

Parasta ennen vai hyvää vielä jälkeenkin? – Huomioi päiväysmerkinnät ja opasta selkeästi.

Hyvin suunniteltu pakkaus mahdollistaa selkeät ja erottuvat parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä -merkinnät siten, että niille on tuotepakkauksen suunnittelussa varattu selkeä paikka, josta ne on helppo myös löytää. Hyvin suunniteltu pakkaus opastaa selkeästi myös tuotteen oikeaoppisessa säilytyksessä auttaen sitä säilymään hyvänä pitkään. Voisiko pakkaus lisäksi muistuttaa siitä, että oikein säilytettynä tuote voi olla käyttökelpoinen vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin? “Kenties kelvollista kauemminkin!” 

On helppo kuljettaa ja säilyttää oikein – estää myös peukaloinnin! 

Hyvin suunniteltu, hävikkiä minimoiva pakkaus auttaa tuotetta säilymään läpi kuljetus- ja varastointiketjujen aina myymälään saakka. Se on myös helppo kuljettaa kotiin kauppakassissa eivätkä esimerkiksi terävät kulmat riko muovikassia tai vaurioita muita pakkauksia. Ja kotona pakkaus on helppo säilyttää jääkaapissa ja pinota vaikka päällekkäin muiden pakkausten kanssa.

Asiantunteva tuotepakkauksen suunnittelu huomioi myös tuoteturvallisuuden. Se auttaa säilyttämään tuotteen koskemattomana pakkaajalta kauppaan ja käyttäjälle: se ei aukea vahingossa ja varmistaa tuotteen koskemattomuuden vaikkapa sinetöinnin avulla. 

Kuivahtiko kinkkusiivu? – Uudelleensuljettavuus vähentää hävikkiä. 

Hyvin suunniteltu pakkaus on helppo sulkea ja sulkeutuu tiiviisti myös uudelleen säilyttäen tuotteen hyvänä sen koko käyttöiän silloinkin kun sitä ei käytetä yhdellä kerralla loppuun. Näin esimerkiksi juustoviipaleet tai kinkkusiivut eivät kuivahda jääkaappiin. Esimerkiksi Atrian leikkelerasia on helppo sulkea tiiviisti uudelleen ja uudelleen ja uudelleen… 

Liian suuri tai pieni? – Ei, vaan juuri sopiva.

Hyvin suunniteltu pakkaus huomioi käyttäjien tarpeet myös pakkauskoon suhteen – pienet sinkkutaloudet mutta myös yksilölliset ruokatottumukset isompien perheiden sisällä luovat tarpeita pienemmille pakkauksille. Tuotteen kilohinnassa (ja pakkausmateriaalissa) säästetyt sentit kostautuvat moninkertaisesti jos tuote ei tule käytetyksi loppuun! Pienempiä talouksia varten voi harkita myös osissa avattavia pakkauksia. Ja huomioithan myös, että liian suuri pakkauskoko voi olla myös oston este. 

Suojaa ja säilyttää – myös pidentää hyllyikää? – Oikea pakkaus oikeasta materiaalista. 

Pakkauksen ydintehtävä on suojata tuotetta koko matkan pakkaajalta käytön loppuun saakka sekä säilyttää se hyvänä pitkään. Uudet innovatiiviset pakkausmateriaalit tarjoavat houkuttelevia vaihtoehtoja, mutta niitä tarkasteltaessa ei saa unohtaa tärkeintä: Pakkauksen tulee suojata tuotetta eikä siitä voida tinkiä.

 Ala kehittyy nyt nopeasti ja uusien pakkausmateriaalien lisäksi on hyvä tarkastella avoimesti ja ennakkoluulottomasti myös uusia pakkausratkaisuja. Voisiko tuotteelle kehittää vaikkapa aivan uudenlaisen pakkauksen ja siten parantaa sen säilyvyyttä ja pidentää hyllyikää entisestään kuten Atria jauhelihapakkauksen kohdalla?

Eikä pisaraakaan mennyt hukkaan! – Harkitse rohkeasti uudenlaisia ratkaisuja. 

Joskus tuotetta jää pakkaukseen paljonkin eikä kaikkea saa helpolla käyttöön. Näin syntyy “piilohävikkiä” ja kirpaiseehan se kukkaroakin kun tuotetta menee hukkaan eikä rahalle saa täyttä vastinetta. Tuotehävikkiä minimoidaan myös pakkauksella, joka mahdollistaa tuotteen käytön viimeistä pisaraa myöten – myös muissa tuoteryhmissä kuin vain elintarvikkeissa. Kun Berner toi markkinoille uuden LV-apteekkikosmetiikkasarjan, pakattiin kasvovoiteita rohkeasti tuubien sijasta pussiin, mikä mahdollistaa tuotteen käytön ilman, että pisaraakaan menee hukkaan!