Pakkausdesign ja ikonisen brändin uusi ilme
– Osana Tummeli brändin uudistusta halusimme uudistaa ja vahvistaa myös pakkausten brändikommunikaatiota. Packdesign ID auttoi meitä nostamaan esille brändin ydinviestit pakkaudesignin avulla. Uudessa ilmeessä brändin vahvuudet ja tunnistettavuus onnistuttiin säilyttämään sen ollessa nyt entistä puhuttelevampi myös uusille ja nuoremmille kohderyhmille.
Päivi Räty-Tarkkanen, Category Manager, Berner Oy
Packdesign ID suunnitteli Berner Oy:n ikonisen tuotesarjan uuden logon ja pakkausdesignin
Brändin vahvat juuret juontavat 60-luvun navetoihin, joissa Tummeli-voidetta käytettiin lypsyvoiteena. Moni suomalainen muistaakin punavalkoisen, reilun kokoisen voidetölkin – pakkauksen, joka siihen aikaan löytyi joka navetasta. Monilla brändiin liittyykin lämpimiä muistoja ihanista lapsuuden kesistä maaseudulla. Sittemmin Tummelista on kehitetty erityisesti kuivan ihon hoitoon tarkoitettu tuotesarja.
Vuonna 2020 oli tullut aika ottaa Tummeli-brändin tarinassa uusi harppaus. Brändiviestiä oli jo terävöitetty, tuotekokonaisuus oli uudistumassa ja brändiä haluttiin positioida uudestaan. Nyt brändille tarvittiin uusi visuaalinen ilme ja pakkausdesign, joiden avulla uudistus tehtäisiin näkyväksi. Pakkaukset ovat tärkeä brändinrakentamisen ja tuoteviestinnän kanava, ja uusi brändi haluttiin kiteyttää ja siitä kertoa myös pakkausdesignin ja pakkauskommunikaation avulla.
Pakkausdesignissa brändin vahvuudet kunniaan
Projektin aluksi perehdyimme brändiin, sen ydinviesteihin ja argumentteihin sekä analysoimme niitä visuaalisuuden osatekijöitä, jotka ovat kriittisiä brändin tunnistamisen kannalta. Lähtökohtana visuaalisen ilmeen ja pakkausten uudistamiselle toimi jo klassikkotuotteeksi muodostuneen Tummeli hoitovoiteen vahva pakkausdesign. Rakensimme uuden designin brändin vahvuuksia kunnioittaen muistuttamaan ja viestimään sen vahvoista juurista retrohenkisellä, mutta modernilla ilmeellä, joka puhuttelee nykypäivän kuluttajaa. Graafiset yksityiskohdat, merkit ja fonttivalinnat viimeistelevät visuaalisen kokonaisuuden.
Pakkausdesign kertoo brändin uniikkia tarinaa
Suunnittelemamme uusi logo ja voimakas punavalkoinen ilme nostavat brändin ja tuotteet tehokkaasti esille myymälän hyllystä valinnan hetkellä ja erottuvat myös nettikatselussa. Yhtenäinen visuaalinen pakkausilme, jossa eri tuotteet erottuvat selkeästi toisistaan, vahvistaa brändinäkyvyyttä kaikissa kanavissa. Pakkausten kommunikaatiohierarkian avulla helpotetaan tuotevalintaa ja kerrotaan brändin tarinaa. Uudistuksen yhteydessä pakkauksiin lisättiin myös tekstimuotoinen lajitteluohje auttamaan kuluttajaa eri materiaalien lajittelussa.
Tummeli PET – uutuudet esiin pakkaussuunnittelulla
Uuden, eläintenhoitoon tarkoitetun Tummeli Pet-sarjan pakkausdesign erotettiin selkeästi muusta tuotekokonaisuudesta omalla värillä, ja kommunikaatiota tehostettiin aiheeseen sopivalla kuvituksella. Kuvitus kertoo yhdellä vilkaisulla tuotteen tarkoituksesta.
– Olemme saaneet brändi- ja pakkausdesignista asiakkailtamme erittäin positiivista palautetta. PET-sarjaa pidetään ammattimaisena ja jopa apteekkihenkisenä sarjana. Selkeydestä on tullut kiitosta. Hassun hauskoja linjoja kuulemma riittää tällä markkinalla. Olemme erittäin tyytyväisiä uuteen ilmeeseen ja pakkausdesigniin
Päivi Räty-Tarkkanen, Category Manager, Berner Oy
Lue PAKKAUS-lehden kirjoittama artikkeli brändiuudistuksesta: