Apetit Rypsi & Rapsi tunnus vasemmalla, alla rypsikukkia, oikealla uuden rypsiöljy pullon muotoilu

Pullon muotoilu osana pakkausuudistusta: Apetit Rypsi&Rapsiöljyt

APETIT KASVIÖLJY OY- visuaalinen konseptointi ja pakkaussuunnittelu: visuaalinen myymäläanalyysi, pullosarjan muotoilu, etikettien graafinen suunnittelu, painatusaineistojen valmistaminen, painotyön konsultointi, painovalvonta.

Suomalainen kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvä elintarvikeyhtiö Apetit päätti v. 2023 loppupuolella investoida 4,5 miljoonaa euroa omaan kasviöljytuotteiden pullotuslinjaan. Tämä päätös tarjosi mahdollisuuden oman uniikin ja modernin pullomuodon suunnittelulle ja kokonaisvaltaiselle pakkausilmeen uudistukselle, jolla vastata tämän päivän kiristyvän kilpailun vaatimuksiin.

Apetit Rypsi&Rapsiöljyn tunnus, eri pullokoot sekä piirros pullosta keltaisella pohjalla

Uniikki pullon muotoilu ja vähemmän muovia

Apetitilla päätettiin kääntyä Packdesign ID:n kokonaisvaltaisen pakkaussuunnitteluosaamisen puoleen, joka yhdistää pakkaussuunnittelun kaikki osa-alueet laadukkaasta pakkausmuotoilusta näyttävään graafiseen suunnitteluun. PET-pullojen muotoilussa huomioitiin puhallusmuovauksen sekä pakkauslinjan tekniset vaatimukset. Tavoitteena muotoiluprojektille oli myös pakkauksissa käytetyn muovimateriaalin vähentäminen kevyempien pullojen myötä ja uudistunut öljypakkaus sisältääkin 41% vähemmän muovia. Packdesign ID luonnosteli useita erilaisia pullodesigneja, joista kiinnostavimmat valikoitiin tarkempaan tarkasteluun ja jatkokehitykseen. Lopputuloksena oli kolmen erikokoisen pullon pullosarja, jossa yhtenäinen muotokieli ja designelementit kulkevat pullokoosta toiseen linjakkaana ja eheänä kokonaisuutena.

Uudessa pullon muotoilussa yhdistyvät moderni ja uniikki, suoraan tuotteiden ytimestä innoituksensa saanut, tyylitelty rypsikukkakuvio, sekä käytettävyyttä parantava sormikolo. Ergonominen muotoilu tekee tuotteen annostelusta entistä helpompaa ja tarkempaa. Loppuun saakka hiottu pullon muotoilu syntyi hyvässä yhteistyössä pullotuslinjan valmistajan kanssa, ja uutta muotoilua päästiin tarkastelemaan käytännössä myös 3D-tulosteiden avulla.

Uuden puhallus- ja täyttölinjan suunnittelu ja käyttöönotto oli meille mittava ja aikaa vievä projekti. Loppuun asti viimeisteltyä pakkauskokonaisuutta ja tehokasta ajankäyttöä ajatellen meille oli todella kätevää että Packdesign ID suunnitteli sekä uuden pullon muodon, että etiketin graafisen ulkoasun tuoden asiantuntemuksensa projektille aina painovalvontaa myöten.

Jenny Tallberg, Business Development Manager, Apetit Kasviöljy Oy

Apetit rypsi rapsi öljypullon luonnos, 3D-tuloste ja valmiit pullot etiketillä ja ilman, vihreällä taustalla

Vahva myymäläerottuvuus ja tehokas kommunikaatio

Etikettisuunnittelun lähtökohtana oli luoda kaupan hyllystä ja kilpailijoista erottuva, selkeä ja vahva pakkausilme, jonka kuluttajat edelleen tunnistavat Apetit-brändin tuotteeksi. Myös etiketti-ilmeestä luotiin useampi erilainen visuaalinen konsepti yhdessä pullomuotojen kanssa. Näin asiakas sai tarkasteltavaksi useamman suunnittelijan tuomia ajatuksia ja näkemyksiä uudesta tuoteilmeestä. Kommunikaatiohierarkiaan, eli brändi- ja tuoteviestien sijoitteluun ja keskinäisiin suhteisiin, kiinnitettiin suunnittelussa erityistä huomiota. Näin myös Apetit-brändipresenssi myymälän hyllyssä vahvistuu ja uudet pakkaukset tarjoavat ostotilanteessa kuluttajalle relevanttia, tuotevalintaa tukevaa ja ostopäätöstä helpottavaa informaatiota helposti ja nopeasti.

Apetit maustetut rypsi rapsi öljyt keltaisella ja violetilla taustalla

Saumaton konsepti ja valvottu toteutus

Pullon muotoilu ja etikettien ilme suunniteltiin Packdesign ID:n designtiimin työnä yhtenä kokonaisuutena ja näin uusi visuaalinen konsepti on yhtenäinen ja johdonmukainen pienintä yksityiskohtaa myöten: pullon muotoilussa ja etiketissä esiintyvä tyylitelty rypsikukkakuvio täydentävät saumatta toisiaan ja muodostavat kaupan hyllyssä vierekkäin aseteltuna jatkuvan kuvion. Rypsikukan muotoisia terälehtiä hyödynnettiin lisäksi tuotehyötyihin liittyvien viestien esittämisessä.

Uusien pullopakkausten kokonaisilme viimeisteltiin yhdessä asiakkaan kanssa etikettien painatusvalvonnassa, jossa etiketin sävyjä hienosäädettiin huomioiden etikettimateriaali sekä tuotesisältö. Näin etikettien visuaalinen ilme ja pakkauskokonaisuus saatiin kerralla kohdilleen, eikä painatuksia tarvinnut enää jälkikäteen korjailla.

– Uusien etikettien värisävyt saatiin hienosti heti kohdilleen kun kävimme valvomassa painatusta yhdessä Packdesign ID:n kanssa. Suunnittelijalla on selkeä käsitys siitä, miltä lopputuloksen tulee näyttää sekä myös ymmärrystä siitä millä tavoin haluttuun lopputulokseen päästään yhteistyössä asiantuntevan painotalon kanssa. Asiantuntevat suunnittelijat osasivat myös ottaa huomioon etikettimateriaalin ja tuotesisällön vaikutuksen lopullisiin värisävyihin.

Liisi Nyman, Tuotepäällikkö, Apetit Kasviöljy Oy

Hyvä käytettävyys ja käytännön toimivuus ovat muotoiluajattelumme kulmakiviä. Lue artikkeli pakkausten eteettömyydestä:

ESTEETÖN PAKKAUS

MUITA VASTAAVIA TÖITÄ