LV Vahvistavan sarjan pakkausdesign

Pakkausdesign vastuullisen vähentämisen suunnannäyttäjälle

Jo yli 50 vuotta sitten alkunsa saanut Bernerin LV-brändi on ollut vähentämisen asialla jo pitkään: hajusteettomat ja väriaineettomat tuotteet ovat hellävaraisempia paitsi iholle, myös ympäristölle. Brändi astui vielä entistä vahvemmin vastuullisuusajattelun suunnannäyttäjän rooliin ryhtyessään kehittämään uutta Vahvistavaa kasvojenhoitosarjaansa: kunnianhimoisen ja pitkäjänteisen kehitystyön tuloksena syntynyt tuotesarja on tehnyt vähentämisestä tiedettä. Tuotteiden hiilijalanjälki on minimoitu, raaka-aineiden määrä samoin, ja koko tuotesarjalle on tehty kolmannen osapuolen toimesta elinkaariarviointi (LCA-analyysi) sekä hiilijalanjälkilaskenta.

LV:n slogan ”Vähemmän on juuri sopivasti” ei koskaan ole ollut todempi, ja meillä oli LV:n pakkausdesignkumppanina kunnia olla suunnittelemassa visuaalinen ilme, joka tekisi sen näkyväksi myös pakkauksissa.

– Kun on pitkäaikainen, luotettava ja brändin jo hyvin tunteva kumppani, on kehitystyö yhteistyötä parhaimillaan: keskustelevaa, kokeilevaa, inspiroivaa ja hauskaa. Kumppanin tapa katsoa brändiä avaa myös omia silmiä uusille mahdollisuuksille. Lopputuloksen lisäksi matka on joka kerta mielenkiintoinen – mistä lähdetään ja mihin päädytään.

Sanni Väinölä, Brand manager, Berner Oy

Vähemmän on juuri sopivasti -slogan ja pakkausdesign

Pakkausdesignissa jatkuvuutta ja minimalismia

Pakkausdesignissa keskeistä oli yhdistää kunnianhimoinen tuotesarja luontevaksi osaksi LV-brändin visuaalista tarinaa. Yhteys muuhun brändiin olisi säilytettävä siten, että uutuusarvo ja erottuvuus olisi välitön. LV on tieteeseen ja tutkittuun tietoon pohjautuva brändi, mutta toisaalta tuotesarjan minimalistinen ote ja vähentämisen eetos niin ainesosien, hiilijalanjäljen kuin energiankäytönkin osalta haluttiin näkyväksi – ympäristömyötäisyyttä itsestään selvästi ilman ylikorostettua vihreyttä.

Visuaalinen konsepti kiteytyi lopulta yksinkertaistettuun muotoon brändille jo ominaisesta kaarevasta designelementistä. Jatkuvaa kehitystä ja dynaamisuutta kuvaava visuaalinen elementti kertoo nyt myös kiertokulusta ja uudistumisesta. Se mahdollistaa yksinkertaisuudellaan elävän ja ilmeikkään kokonaisuuden eleettömästi. Suuri visuaalinen muutos on myös väritys – brändin ytimessä oleva valkoinen väri on jätetty pakkauksissa pienempään osaan ja päävärinä käytetty intensiivistä mutta rauhallista turkoosia. Tämä sävy sopii brändille kuin hansikas ja viestii näkyvästi tuotesarjan uutuutta muiden tuotteiden rinnalla.

LV Vahvistava pakkausargumentit

Pakkaussuunnittelussa haasteena on usein riittävän yksinkertaisuuden ja iskevyyden saavuttaminen niin, että tuotteen olennaiset erityispiirteet eivät jäisi kertomatta. LV Vahvistavalla tuotesarjalla todella paljon hyvää kerrottavaa kylmäsekoituksesta uusiutuvaan energiaan, minimoituun ja kompensoituun hiilijalanjälkeen ja järkeviin pakkausvalintoihin. Yhteistyössä asiakkaan kanssa valittiinkin keskeisimmät pakkauksiin nostettavat argumentit ja minimoitiin muu hälinä – ja lopuksi vielä varmistettiin pakkausdesignin ja -kommunikaation toimivuus kuluttajatutkimuksella.

LV Vahvistava pakkausdesign: CO2 Neutral -merkki

MUITA VASTAAVIA TÖITÄ