Apovit pakkausilme – brändin näyttävä lanseeraus Suomen apteekkeihin
– Apovit poretablettien vastaanotto on ollut kerrassaan loistava ja pakkaukset saaneet paljon kehuja. Yhteistyö Packdesign ID:n kanssa oli erittäin sujuvaa ja projekti eteni sovitussa aikataulussa ammattitaitoisten suunnittelijoiden osaavissa käsissä – kaiken kaikkiaan koko pakkaussuunnitteluprojekti oli erittäin onnistunut!
Johanna Koivisto, Brand & Category Manager, Orifarm
Apovit lanseerattiin ensimmäisen kerran Suomen apteekkeihin ja brändi- ja pakkaussuunnittelun ammattilaisina meillä oli ilo saada olla mukana auttamassa.
Suomen apteekkien valloitus alkoi uudella Apovit Immune Boost -poretablettisarjalla, jolle suunnittelimme vahvan ja värikkään visuaalisen ilmeen tuomaan näkyvyyttä ja erottuvuutta niin brändille kuin tuotteille. Värikäs ja houkutteleva pakkausilme erilaistaa tuoteuutuudet tehokkaasti muusta apteekkitarjonnasta.
Vaikka apteekkimaailma on meille hyvin tuttu – olemmehan suunnitelleet sinne tuotesarjoja aina kosmetiikasta lisäravinteisiin ja reseptilääkkeisiin jo yli 20 vuoden ajan – perehdyimme tässäkin projektissamme poretablettien maailmaan ja pakkauksiin livenä apteekkiympäristössä. Miltä tuotetyypin pakkausilmeet näyttävät – mikä niissä toimii ja mikä todellakaan ei, mitä voimme tehdä paremmin, millainen on tuotteen valintaprosessi ja miten rakentaa kommunikaatiohierarkia siten, että se tukee erityisesti näihin tuotepakkauksiin tarttumista ja onnistuneen ostopäätöksen syntymistä? Millä erottautua ja erilaistua muista ja nostaa esille brändiä ja uutta tuotesarjaa tehokkaasti?
Pakkausilmeiden suunnittelussa on toki tärkeää antaa tilaa luovuudelle ja innovaatioille, mutta se ei yksin riitä – huolellinen taustatyö, tuoteryhmän, myyntiympäristön, tuotteen ja ostopolun ymmärtäminen on kriittistä toimivan ja myyvän pakkauksen suunnittelulle. Jokainen myyvä pakkausilme on lopputulos huolellisesta suunnittelutyöstä, jossa jokainen elementti on huolella harkittu ja ammattitaidolla muotoiltu – pelkkä ”kivan näköinen” ei myyvän pakkauksen suunnittelussa riitä.
Pakkausilme huokuu energiaa – herkullinen maku ja värikkyys keskiöön!
Alkuvaiheen tarkastelun pohjalta jatkoimme ideointivaiheeseen ja loimme useita erilaisia visuaalisia konseptiaihioita ja ratkaisuja uuden sarjan ilmeeksi. Tästä alkuvaiheen ideoinnista jalostui kolme vaihtoehtoista visuaalista konseptia, joilla näimme olevan potentiaalia uuden sarjan pakkausilmeeksi, ja joita kehitimme eteenpäin mm. Visuaalisen Ympäristöanalyysimme™ avulla. Tärkeitä asioita Apovit-brändin visuaalisen esiintymisen ohella olivat tuotteiden herkullisen makukokemuksen kommunikointi ja tuotelupauksen mukaisen energisyyden viestiminen pakkausilmeen avulla. Erityisen tärkeitä asioita Apovit-brändin visuaalisen esiintymisen ohella olivat tuotteiden herkullisen makukokemuksen kommunikointi ja tuotelupauksen mukaisen energisyyden viestiminen.
Hyvällä suunnittelulla onnistuneeseen toteutukseen
Heti alkumetreiltä saakka otimme luonnollisesti huomioon myös tuotepakkausten painatusmenetelmän ja suuntasimme suunnittelun näin alusta saakka lopputoteutuksen realiteetit huomioiden. Näin matkalla ei tulisi turhia yllätyksiä tai kompromisseja aikataulun, kustannusten tai visuaalisten ratkaisujen suhteen, ja saatoimme huolella edetä mitä vauhdikkaimpien ideoiden kanssa, kun jalat olivat samalla tukevasti maassa. Erityisesti kuvitussuunnittelussa painoteknisen toteutuksen ja painovärimäärien huomiointi varmistivat sujuvan painotyön ja pakkausilmeen onnistuneen lopputoteutuksen tavoitellussa aikataulussa ja kustannuksissa. Oma kuvittajamme tuntee pakkausten painatukset ja näin myös jokainen kuvitustyö saadaan kerralla maaliin.
– Kiitos luottamuksesta Orifarm – on ilo olla mukana!
Tarvitsevatko tuotteesi vauhtia myyntiin – voisimmeko auttaa myös sinua?
Lue lisää myyvistä pakkauksista: Maijan miniopas erottuvaan ja myyvään pakkaukseen – ja ota yhteys suunnittelijoihimme niin laitetaan yhdessä pakkausilme kuntoon!